V roce 2021 jsem navrhl a vyvinul specializovanou webovou aplikaci, určenou především pro studenty středních a vysokých škol, kteří se potřebují v rámci svého studia efektivně naučit a zapamatovat odborné termíny, definice, pojmy či celé formulace nazpaměť.
Myšlenka je jednoduchá, ale účinná – student si ze svých učebních materiálů připraví vlastní sadu otázek, které mohou mít formu buď otevřených odpovědí, nebo testů s výběrem z možností. Poté spustí testovací režim, během něhož aplikace otázky postupně předkládá a okamžitě vyhodnocuje jeho odpovědi. Uživatel tak vidí nejen úspěšnost u právě zodpovězené otázky, ale i celkovou statistiku svého výkonu, a to v reálném čase.
Aplikace je plně webová a postavená na technologii JavaScript, což umožňuje její okamžité spuštění v běžném internetovém prohlížeči bez nutnosti instalace.
Princip fungování a vzdělávací efekt
Účinnost tohoto nástroje stojí na jednoduchém, ale ověřeném psychologickém předpokladu, vycházejícím i z mých vlastních zkušeností. Jádro úspěchu tvoří dva na sebe navazující procesy, které se při používání aplikace přirozeně odehrávají a společně výrazně podporují zapamatování učiva.
- Příprava testových otázek
Už samotná tvorba otázek představuje kognitivně náročnou činnost. Student při formulaci smysluplných dotazů aktivně pracuje s učebním materiálem, třídí si informace, hledá souvislosti a promýšlí formulace. Tento proces ho nutí zamýšlet se nad obsahem hlouběji, než kdyby učivo pouze pasivně četl. - Sebetestování uživatele
Po vytvoření otázek přichází na řadu fáze opakovaného testování. Student spouští svůj vlastní kvíz znovu a znovu, přičemž s každým dalším pokusem se přirozeně snižuje počet chybných odpovědí. Tato forma cílené praxe (tzv. active recall) má prokazatelný vliv na dlouhodobé uchování informací v paměti.
Ve výsledku aplikace spojuje dvě klíčové výukové strategie – aktivní zpracování informací a opakované vybavování z paměti – do jediného nástroje, který je snadno dostupný, intuitivní a vysoce účinný.